Waarom krijg ik kippenvel als ik met mijn nagels over papier kras?

Sommige mensen hebben het met een schoolbord bijvoorbeeld. Waarom reageert het lichaam zo?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
2.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb dit ook heel erg met een pan over het fornuis, hatelijk is dat, geen idee waarom het lichaam zo reageert

Het beste antwoord

Over papier is eerlijk gezegd een nieuwe voor me, maar er is wel een en ander bekend over ' irritante' geluiden, met name kras- en piepgeluiden. En dat is een combinatie van de frequentie van het geluid EN de associatie die we er mee hebben. Dat kan zo sterk zijn, dat je al kippenvel kunt krijgen bij de GEDACHTE aan een dergelijk geluid.

De precieze reden voor die reactie kennen we overigens niet ; vermoedelijk zijn het hele primitieve ' alarm-signalen' (dierengeluiden ? waarschuwingskreten?) die ons alert maken. De frequenties liggen ook altijd binnen het ' spraakgebied' waar ons gehoor het best ontwikkeld en het best afgestemd is.

We weten met ons verstand best dat er niks gebeurt als je met je nagels over het bord krast, maar het geluid ZELF maakt ons nog altijd alert en roept een soort ' vluchtreactie' op. Die we vervolgens negeren, omdat we niet (meer) goed weten wat we er mee moeten. Ook die discrepantie kan onderdeel zijn van het nare, onbestemde gevoel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ongemotiveerde min, en bovendien een min voor Marleen? Die zijn vrijwel altijd onterecht. Bovendien is er een bron gegeven en klopt het antwoord honder procent. (ik kreeg inderdaad ook kippenvel toen ik deze vraag las)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach, J0ve, je weet toch dat de minnen op me afkomen als vliegen op de stroop. Of de stront natuurlijk......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dat weet ik niet. Plussen houden veel meer van jou is mijn ervaring. Die van mij in ieder geval wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Luister maar eens naar de alarmkreten van een groep apen - dat klinkt ook zo krijsend *brrr*
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor het antwoord